Avsnitt 15: Argentinska viner del 1 – Påvar, gauchos malbec och Maradonna

Äntligen styr Gardeniorna sin kos till Sydamerika! I detta extra långa specialavsnitt tar våra vänner tag i det vackra och mytomspunna Argentina! Vi snackar om malbec, påvar, gauchos, tango, Evita och givetvis MARADONNA! Till vår hjälp har vi Göran Klintberg, de argentinska vinernas nestor. Vi tar del av pikanta äventyr...

Avsnitt 14: Franska viner del 4 – Côtes du Rhône, påvar och flygande tefat.

Gardeniorna är tillbaka med råge och bjuder på ett helt avsnitt dedikerat en fransk favoritappellation! Amalia surrar med förtjusning över GSM och Carlos kontrar med påvar och baroner. Återigen kommer dessa flygande tefat upp! Är det grenache-dimman som får Gardeniorna att yra? Amalia förklarar tålmodigt igen. Vidare pratar våra Bacchi-hjältar...

Avsnitt 12: Australien och Penfolds – Gäst Niclas Tuomela

Våra Gardenior pratar i mun på varann av pur glädje och namedroppar både Jason Donovan, Father Ralph och Kylie Minogue. De hinner även dela med sig av sina favoritserier från Down Under innan bästa Niclas Tuomela kliver in i studion. Amalia och Carlos sitter därefter snällt som tända ljus och...

Avsnitt 11 – Balkan for beginners och kroatiska viner

Äntligen är våra Gardenior tillbaka med ett nytt poddavsnitt! Denna gång är det Balkan för hela slanten. Via en knastrig telefonlinje snackar vi kroatiska viner med bästa Miro Novosel. Vår andra gäst Arnela Golalic langar fram sköna recept från projektet ”Balkan for beginners”. Till sist ringer vi upp superkocken Edin Dzemat...

Avsnitt 10 – Sydafrikanska viner del 1

Äntligen är det dags. Det efterlängtade avsnitt 10! Gardeniorna tar sig an Sydafrika tillsammans med Maja Berthas, vinkvinna extraordinaire och Sydafrika-expert. Amalia skryter om sin litterära ådra och blir rörd över suckulenter i små barnskor. Carlos försöker övertyga Amalia att titta på sydafrikansk science fiction och har ångest över sina...

Avsnitt 9 – Franska viner del 3 – Rhonedalen för nybörjare

  I det efterlängtade nionde avsnittet fortsätter Gardeniorna att utforska den franska myllan, där de virrar in sig i spännande historier om påvar och baroner i Châteauneuf-du-Pape. Amalia fluktar på en liderlig Gérard Depardieu i Netflix-serien Marseille. Carlos är som vanligt förvirrad när han försöker placera de olika druvsorterna. Till...

Avsnitt 8 – Spanska viner del 2 – Cava och Barcelona

I det åttonde avsnittet tar Gardeniorna äntligen tag i sitt första Cava-avsnitt. Carlos är allmänt förvirrad av spänningen och försöker få ordning på alla Reserva-begreppen, vilka Amalia tålmodigt förklarar. Carlos kan inte få nog av filmen "Vicky Christina Barcelona”. Amalia är dock inte lika imponerad av den där Woody Allen...

Avsnitt 7 – Spanska viner del 1 – gäst Johan Franco Cereceda

I det sjunde avsnittet grottar Carlos och Amalia ner sig i Pedro Almodovars underbara filmvärld. De undrar om mästerkatten i Shrek är Antonio Banderas mest minnesvärda rollprestation, eller om det är hans insats i en bortglömd vikingarulle som imponerar mest. Gardeniorna får celebert besök av Johan Franco Cereceda, vinexpert extraordinaire...

Avsnitt 6 – Paris och franska viner del 2

I det sjätte avsnittet reser Carlos och Amalia till Paris där Carlos sörjer sina gamla ruffiga kvarter och Amalia når nya kulinariska höjder på en buss. Gardeniorna för besök av den tvättäkta fransyskan Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits. Vi pratar Paris, vinregioner, appellationer och annat smaskigt som fransmännen hittar...

Avsnitt 5 – Italienska viner del 1: Amarone

I det femte avsnittet reser Carlos och Amalia till Verona i Norra Italien och hälsar på vinproducenten Tommasi Wine för att ta reda på mer om Amaroneviner. De irrar bort sig i veronesiska gränder och spanar in Julias balkong. Amalia lagar en Tiramisu från grunden medan Carlos var mest bekymrad...

Avsnitt 4: Erik Hammar årets mästerkock och franska viner

Dags för avsnitt 4 av Dos Gardenias. I vårt fjärde program myser vi och snackar med Erik Hammar, vinnaren av Sveriges Mästerkock 2018. Vi gläntar på dörren till de franska vinerna, provlagar lite recept från Eriks nya bok “Min Franska Matresa" och pumpar Mästerkocken på lite "behind the scenes”-skvaller från...

Avsnitt 3: Vi gör ett försök att lära Charlotta Flinkenberg dricka vitt vin

Dags för avsnitt 3 av Dos Gardenias. Dagens gäst är tidningsdrottningen Charlotta Flinkenberg Hon började sin karriär med att som 23 åring starta en egen tidning, Kometen, som gick i graven efter ett nummer. Efter det hamnade hon på tidningen Frida, en tidning för unga tjejer, där hon blev kvar...

Avsnitt 2: Staycation

Dags för avsnitt 2 av Dos Gardenias. I vårt andra program myser vi och snackar fenomenet ”staycation” med vår sköna gäst Anna Hoppers. Carlos har ångest nu när ”Bron” är slut och Amalia försöker få ordning på sin köksfranska. Vi undrar vidare om millennials förstår sig på ”Den Sista Färden”-referenser....

Avsnitt 1 – Dos Gardenias Premiäravsnitt

Tema: Mousserande viner Programledare: Carlos Norlén och Amalia Gonzalez Stöckel Gäst: Björnstierna Antonson Vi pratar om bubbel från hela världen. Champagne, Prosecco och Cava. Vilka bubbel är trendiga och varför har det blivit så. Två viner som nämns är: Carlos favorit Pongrácz (7628) Sydafrika 129 kr Champagne som är på...

Vi söker en konceptutvecklare

Vi är tio personer som älskar högkvalitativt innehåll:  Lovstrom Content består idag av redaktörer, reportrar, strateger, layoutare och art directors. Vi har kunder som SJ, Green Cargo, Svenska Fotbollförbundet och SKAP. Men vi behöver bli fler. Och vi vill bredda vår kompetens. Därför söker vi nu en konceptutvecklare med fokus på användarbeteenden...

Du nya sköna värld

På tio år hinner mycket hända i en bransch som under lång tid gått i bräschen för förändringarna i både medielandskap och konsumentbeteenden. Senaste numret av Sveriges kompositörer och textförfattares tidning – SKAP-Nytt – innehåller en "survival guide" för framtiden. När man sorterar i arkiven utgör de ”framgångsrika åren” ofta...

Trendspaning 2016: Jag har rätt och du har fel

Vilsna marknadschefer bågnar under statistikbördan och skriker efter nya mätmetoder som kan förenkla och förklara. Problemet är bara de alltid kommer att ligga ett steg efter verkligheten. Framtidens marknadschef måste byta perspektiv och bli mer som forskaren – bästa hypotesen vinner. Jag har rätt och du har fel. Hans Roslings...

God jul och gott nytt år

Lovstrom Content tackar uppdragsgivare, frilansare, läsare och vänner för allt ni bidragit med under året som gått. Bra jobbat! Och just i dag går vi mot ljusare tider igen…

Välkommen Karolina Westerlund – ny vd för Lovstrom Content

Karolina Westerlund blir ny vd för Lovstrom Content. Hon kommer närmast från tjänsten som digital chef på Appelberg Publishing. – Jag är jättestolt och glad och ser väldigt mycket fram emot att få leda Lovstrom Content. Här finns en fantastisk redaktionell kompetens och flertalet prisbelönta produkter. Men jag ser också stora...

Transparensens pris

Kakan krymper, men den ska ändå fördelas rättvist. Avtalen i den snabbväxande streamingindustrin är sekretessbelagda. Samtidigt växer kritiken mot avtalen. Transparens för alla! Frågan är bara: Vad blir priset? Pengar. Det är lika bra att börja med att slå fast vad saken gäller: Pengars storlek. Vem som ska ha dem och...

Going beyond

Donec quis tempus nunc. Nunc ornare fermentum ligula vel finibus. Sed ut maximus magna, vel mattis nisi. Aliquam vel eleifend purus, nec tempus mauris. Suspendisse a posuere neque. Fusce tincidunt dui et ullamcorper eleifend. Proin velit augue, egestas sed quam id, euismod facilisis leo. Praesent suscipit tellus diam, ut dignissim...

Traveling around the world

Allin adipiscing elit. Nunc nisl nibh, dapibus eu tempor ut, efficitur id nisi. Nam ornare magna sed mi mattis, sit amet molestie neque ultrices. Maecenas euismod pellentesque luctus. Aliquam mollis ornare felis, id faucibus odio accumsan faucibus. Nullam malesuada lectus nec dui dapibus, et porta mi tempor. Sed in ipsum...

Art is the only serious thing in the world. And the artist is the only person who is never serious.

Håkan Lövstrom

Yosemite Valley

Aliquam venenatis aliquet tortor, non blandit sapien aliquam eget. Sed in nulla et arcu commodo vehicula vitae et ante. Suspendisse ut fringilla dolor. Nam et mauris auctor, consequat sapien nec, auctor augue. Nunc malesuada arcu velit, sed rhoncus erat scelerisque vel. Sed in tellus felis. Fusce vehicula libero mauris, eget...

Good times

Donec quis tempus nunc. Nunc ornare fermentum ligula vel finibus. Sed ut maximus magna, vel mattis nisi. Aliquam vel eleifend purus, nec tempus mauris. Suspendisse a posuere neque. Fusce tincidunt dui et ullamcorper eleifend. Proin velit augue, egestas sed quam id, euismod facilisis leo. Praesent suscipit tellus diam, ut dignissim...

The Mountain

The goal was to capture the beautiful Milky Way galaxy along with one of the most amazing mountains I know El Teide. I have to say this was one of the most exhausting trips I have done. There was a lot of hiking at high altitudes and probably less than...

Natural Food

Allin adipiscing elit. Nunc nisl nibh, dapibus eu tempor ut, efficitur id nisi. Nam ornare magna sed mi mattis, sit amet molestie neque ultrices. Maecenas euismod pellentesque luctus. Aliquam mollis ornare felis, id faucibus odio accumsan faucibus. Nullam malesuada lectus nec dui dapibus, et porta mi tempor. Sed in ipsum sed...

Epic camping

Allin adipiscing elit. Nunc nisl nibh, dapibus eu tempor ut, efficitur id nisi. Nam ornare magna sed mi mattis, sit amet molestie neque ultrices. Maecenas euismod pellentesque luctus. Aliquam mollis ornare felis, id faucibus odio accumsan faucibus. Nullam malesuada lectus nec dui dapibus, et porta mi tempor. Sed in ipsum...

tumme

Dubblad vinst och ökad omsättning

Ett namnbyte från Tidningsbolaget till Lovstrom Content, en bronsplats i Årets byrå och extra snurr på affärerna. Bokslutet för 2014 visar på en vinst på drygt 1,9 miljoner kronor, en fördubbling jämfört med 2013. Även omsättningen har tagit ett skutt uppåt. Från 19,4 miljoner kr till 23,4. – Det känns självklart underbart att...

Kupé ökar tredje mätningen i rad

295 000 läsare! SJ:s ombordmagasin Kupé är i dag en av Sveriges mest lästa tidskrifter alla kategorier. Dessutom blir läsarna bara fler, visar senaste Orvesto-mätningen. – Det är tredje mätningen i rad som vi ökar, ett bevis för att vi gör rätt saker och att resenärerna vill ha sin tidskrift, säger...

Lilla Gröna nominerad till Guldbladet

Bokprojektet SJ-resenärens Lilla Gröna med över 400 tips på matställen och upplevelser som satsar på hållbar och grön inriktning är nominerad i Guldbladets bokklass. Konceptet har tagits fram tillsammans med Lovstrom Content som även producerat allt innehåll –  samlat i behändigt fickformat eller kostnadsfritt digitalt nedladdningsbar på www.sj.se/lillagrona. http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=7qx64gnh Guldbladet avgörs 28...

Magasinet Fotboll nominerad i Guldbladet

Svenska Fotbollförbundets medlemstidning Magasinet Fotboll har på nytt blivit nominerad  till Guldbladet i kategorin årets medlems-/organisationstidning. Magasinet Fotboll har återkommande nominerats i tävlingen under 00-talet och bland annat vunnit priser för bästa journalistik och bästa reportage. Guldbladet arrangeras av Swedish Content Agencies. Prisutdelningen sker den 28 maj på Nalen.

Så lockar du publiken till riktiga avslut

Resebolagen skapade tidigt egna mediekanaler och lyckades knyta affären närmare sig. Lottie Knutson och Fritidsresor tillhörde pionjärerna som bland annat började sända egna format. – Den stora förändringen är att du måste lära dig att tänka publik mer än kund, säger hon.  När Lottie Knutson blickar några år tillbaka på egna webb-tv-formatet...

En kurva utan genvägar…

Människans makt över tekniken förändras över tid. Maktförändringen brukar beskrivas med en U-formad kurva.  För 25 år sedan skrev jag en C-uppsats i företagsekonomi. Den handlade om införandet av ny teknik på redaktionerna. I gränslandet mellan sätteriet och desken hade nya verktyg tillverkade av det amerikanska företaget Apple suddat ut...

Loxdal listar fem medietrender för framtiden

Vilka trender inom media är mest intressanta att ha koll på just nu? Vi bad just Mediatrenders chefredaktör Gunnar Loxdal, tillika delägare och styrelseledamot i Lovstrom Content, att lista fem trender i tiden för den som vill befinna sig på samma plats som konsumenterna under 2015.  De starka berättelsernas comeback...

Arianna Huffington skapar nytt content och nya intäkter med positiva nyheter

Hennes medieimperium förmedlar allt mer positiva nyheter och samhällsinitiativ. - Det är inte bara jag och våra läsare som vill se denna utveckling. Även våra kommersiella samarbetspartners älskar vår nya inriktning, säger Arianna Huffington. Huffington Posts grundare var huvudtalare när konferens Content Chaos drog igång i går på ett hotell i...

7 sätt att underhålla en innovationskultur

Den digitala utvecklingen fortsätter att ställa mycket på ända. Hur kan vi som medie- eller marknadspersoner hantera detta? Vilka är utmaningarna, fallgroparna och genvägarna? Hur skapar vi i organisationen tillräcklig innovation? Lovstrom Contents styrelseledamot Bo Hedin är en av grundarna av aftonbladet.se. I dag är han konsult i eget företag och...

Lyckad content marketing med hjälp av sociala mediers doldis: slideshare

Att sociala medier är viktigt när det kommer till marknadsföring har väl knappats undgått någon. Men har du någon gång övervägt Slideshare? En "doldis" med fördelar! Slideshare är en sajt där vem som helst kan ladda upp, och ta del av andras, presentationer (som till exempel powerpoints, video eller ljud). Förutom att det...

Mottagarens försvarare

Tisdag 10 mars går vi på Lovstrom Content som vanligt på Stora Annonsördagen på Grand. Det är ett event som varje år försöker sätta fingret på den rådande trenden i branschen  I år är temat morgondagens marknadschef. Förra året var temat värdeskapande reklam och för tidningen Annonsören intervjuade Peter Willebrand...

Vasaloppsstarten. Pressbild/Arrangören

Brand extension i fädrens spår

I skuggan av skid-VM rullar Vasaloppsveckan i gång med full kraft. Lovstrom Contents Peter Willebrand gjorde för fyra år sedan ett nedslag i det klassiska skidloppet som var på väg att bli ett event som är ”larger than life.” Läs reportaget som han skrev för tidningen Resumé. Det visar att det...

Grattis Kalla! Du är snabbast igen

Äntligen kom det där leendet vi längtat efter. När bilderna skulle tas till Kupés omslag, som i snart två månader legat ute på tågen, var det naturligtvis inte självklart att ha en bister, sammanbiten och nästan arg omslagsbild. Men för Charlotte Kalla kändes det snarast naturligt att låta munnen och...

BILDEXTRA: KNIVSKARP BRONSFEST EFTER ÅRETS BYRÅ

Lovstrom Content firade bronset i Årets Byrå 2014 med en rejält tilltagen frukttårta med mazarinbotten. – Just nu känns det som jag lever i en skön dröm. Väck mig inte, säger Håkan Lövström, vd för Lovstrom Content. [caption id="attachment_400" align="alignright" width="300"] Håkan Lövström har fått analoga blommar av digitala Viva...

Obamas succé med content marketing på Buzzfeed

Barack Obama tar selfies och spelar luftbasket i en video som via Buzzfeed nått miljontals tittare. Allt för att få sina landsmän att signa upp sig för det health care - program Obama kämpade så länge för att få igenom. Först undrar man bara varför presidenten står och gör roliga...

EXTRA: Människan på månen

Kanadensaren Chris Hadfield var tio år när han 1969 såg Apollos månlandning på tv. Det var en upplevelse som kom att prägla både honom och många barn ur hans generation. Neil Armstrongs första steg på månen markerade mänsklighetens nya frontlinje, som tidigare endast varit förunnat fantasin. (Se avslutande kommentar!) Och...

Lovstrom content blir allt rörligare…

Lovstrom content sysslar med långt mer än kund- och organisationstidningar – om ni nu trodde något annat. Vi arbetar med alla kanaler och alla format, kort sagt alla typer av kommunikationslösningar. [embed]http://youtu.be/U_fZaLT0c20[/embed] [embed]https://www.youtube.com/watch?v=gabJRby4lRw[/embed]

Kan du hantera sanningen?

Alla eventuella likheter med verkligheten är avsiktlig oavsiktliga. Sanningsbegreppet har aldrig varit så eftertraktat i kommunikationen som nu – och aldrig så ifrågasatt. (Feature publicerad i Resumé våren 2013) You can't handle the truth! Den rasande Jack Nicholsons överste Jessup står i filmatiseringen av A Few Good Men (På heder...

Marknadskommunikation – snabbkurs i vilka lagar som gäller

Yttrandefriheten är väldigt stark i Sverige och en av demokratins hörnstenar. Den omfattar alla, även företagen. Den som sysslar med reklam och marknadsföring brukar ibland – och utan större eftertanke – även använda begreppet ”kommersiell yttrandefrihet”. Men det betyder inte att företaget kan sända ut vilka budskap som helst med...

Kupé ökar 5 000 – når 289 000 läsare

Kupé fortsätter att befästa sin ställning som ett av Sveriges mest lästa magasin – alla kategorier. Orvesto Konsuments tredje mätning 2014 visar att SJ:s ombordmagasin inte bara lyckas hålla kvar läsarna i en allt tuffare konkurrens om deras uppmärksamhet: de blir också fler. Läsarna ökade 1,7 procent jämfört med den förra mätningen. –...

Konsumentbild

Konsumentmakt via köpkortet när e-handeln tränger in i butiken

Den allt tätare relationen mellan e-handeln och butiken ger företagen nya möjligheter att kartlägga konsumenternas köpbeteenden. Men vad händer om samma underlag blev tillgängligt för konsumenterna, som en personlig ”valuta”? I vår inleder SIIR, Swedish Institute for Innovative Retailing, teststudier där konsumenterna själva har full insyn i sina köpvanor –...

3 enkla råd till en vilsen marknadschef

Det är lätt att tro man måste vara överallt när medielandskapet är i snabb förändring. Många springer planlöst - utan att veta var kunderna befinner sig om ett år eller hur deras medievanor ser ut. Det gör det snarare ännu viktigare att backa bandet och börja med sig själv. Här kommer tre...

Lovstrom Content nominerade till Årets Byrå. Tack alla kunder för era omdömen.

I dag jublar vi här på Drottninggatan 83. Våra kunder har nämligen sett till att vi blivit nominerade till Årets Byrå. Det är Dagens Industri och undersökningsföretaget Regi som står bakom Årets Byrå. Tack alla kunder och medarbetare som varje dag hjälper oss att bli en bättre byrå. Årets Byrå...

Content marketing

Content marketing år 2015 – så säger experterna

Content marketing har de senaste åren varit ett format på uppgång, och fortsätter bara att växa i popularitet med fler och fler företag som upptäcker dess fördelar. Vad kommer vi att få se inom redaktionell kommunikation år 2015? Tidningen The Guardian frågade ett par internationella branschexperter. Svaren innehåller såväl tankar om nya...

appelberg

Mediaplanet köper sig trovärdighet och en fot in i den nya sköna contentvärlden

I dag stod det klart att bilageföretaget Mediaplanet har köpt anrika contentbyrån Appelberg. Mediaplanet är den senaste i raden kalasa på resterna av det forna skrytbygget Stampen Mediapartner. För Mediaplanet kan detta vara en mycket bra och avgörande affär. Efter att för 12 år sedan setts som en fräsch injektion...

Lexbase, chiapudding och Conchita Wurst – här är googlingarna som ökat mest

Imorse släppte Google sin årliga lista med de söktermer som ökat mest i Sverige under det gångna året. Bland annat var chiapudding och Big brother populära sökningar. Främsta Google-raketen var dock Lexbase, den omtvistade och kritiserade databasen som säljer domar på brottsdömda. Den mest ökade frågan som börjar med "Varför" blev "Varför...

60 content marketing-trender som ger dig fördelar inför 2015

Nytt år, nya trendspaningar. Content marketing institute – grundat av Joe Pulizzi, som var en av dem första att använda sig av content marketing som begrepp – har släppt en e-bok med 60 (!) stycken content marketing-trender de tror att vi kommer att få se under nästa år. En lite...

När medlemmarna själva får välja

I spelet bakom de nya streamingtjänsterna – läs Spotify – som skapat de första fungerande betalningsmodellerna i musikvärlden pågår ett annat spel där de stora medie- och teknikjättarna och nu är på väg in. Musiken blir därmed en del i en större fråga som just nu skär genom många branscher och...

Är content marketing det nya svarta? Eller det nya farliga?

Content marketing har blivit ett begrepp på allas läppar. Efter uppståndelsen kring SAS ombordmagasin som drogs tillbaka och bråket på Handelsbankens tv-kanal blev jag intervjuad av P1:s mediegranskande magasin Medierna. Reportern Erik Petersson från Medierna ville veta hur content marketing egentligen fungerar? Hans uppgift är nu att klippa ned en...

Över 36 år och använder snapchat? Då är du unik!

En undersökning om Sociala medie-användandet 2014 visar att endast 0,8 procent av alla svenskar i medelåldern använder Snapchat. Sajten Dagensanalys.se har tillsammans med undersökningsföretaget Snabba svar tittat närmare på vilka sociala mediekanaler svenskarna främst använder. Undersökningen visar bland annat att Facebook fortfarande är den dominerande plattformen – även bland yngre....

Rockstjärnorna som blev arkitekter

Är alla arkitekter egentligen rockstjärnor som hittat en annan väg för sin kreativitet? Vi på Lovstrom Content producerar magasinet Sten för Sveriges stenindustriförbund. Där kan man naturligtvis lära sig allt om hur bra det är att använda svensk natursten. Men man får också träffa olika arkitekter som förutom att de...

Contentbyrån Nordiska Tidningsbolaget byter namn till Lovstrom Content

– Ett naturligt steg i bolagets utveckling. Vi jobbar tätt mot en marknad där innehållet får allt större betydelse för både våra produkter och kunder, säger grundaren och vd:n Håkan Lövström. Lovstrom Content har i dag flera stora kunder som SJ, Svenska Fotbollförbundet, Green Cargo och Proffice. De senaste årens...