Hennes medieimperium förmedlar allt mer positiva nyheter och samhällsinitiativ.
– Det är inte bara jag och våra läsare som vill se denna utveckling. Även våra kommersiella samarbetspartners älskar vår nya inriktning, säger Arianna Huffington.

Huffington Posts grundare var huvudtalare när konferens Content Chaos drog igång i går på ett hotell i New York. Hon berättade öppet om hur hennes hårda slit för att nå framgång med sin mediesatsning höll på att kosta henne livet.

– Att vakna upp i sitt sovrum med brutet kindben och i en gigantisk blodpöl är inte hur jag vill se framgång, säger Arianna Huffington som startade sin bloggbaserade “tidning” 2005.

Ariana Huffington och Håkan Lövström på Content Chaos i New York
Ariana Huffington och Håkan Lövström på Content Chaos i New York

Hennes fysiska krasch fick Arianna att inse att hennes nyhetsimperium, där politiska nyheter och skvaller dominerar, även skulle innehålla en avdelning och hälsa och balans i livet.

– Vår avdelning om sömn har blivit en stor succé. Där blandas vetenskapliga artiklar med vanliga människor berättelser om hur de sover och hur viktigt det är med sömn. Dessa hälsoinriktade avdelningar är väldigt populära bland de företag som vi samarbetar med.

På samma sätt säger hon att hon personligen bidragit till att Huffington Post startat en nya avdelning med Good News.

– Det kommer dessutom snart ännu en avdelning som ska heta  “What works” där vi får reportage kring den positiva utveckling som sker i vårt samhälle. En av anledningarna till att vi startar den är att jag nyligen fick höra om hur antalet brott med skjutvapen inblandade minskat drastiskt i min hemstad Los Angeles. Men denna nyhet rapporterades det inte om i någon av tv-kanalerna eller tidningarna. Nu startar vi en avdelning där vi aktivt söker upp vad som fungerar i samhället.

Även denna förnyelse av konceptet tror Arianna Huffington ska inbringa mer pengar.

– Både vår publik och företagen som stödjer oss gillar tanken på att lyfta fram det som traditionellt inte har betraktats som nyheter.

Huffington Post fortsätter enligt dess grundare att växa. Ett av de stora målen är att innan årets slut ha en produktion för sajten som består av hälften video och hälften skrivet material.arianna

– Vi har just sagt upp vårt avtal med nyhetsbyrån AP och håller just på att anställa 70 personer till en ny utlandsdesk. Skicka de talangfulla människor ni känner till mig, säger Arianna Huffington som nyligen kommit ut med boken “Thrive” om hur du ska nå framgång genom balans i livet.