I dag stod det klart att bilageföretaget Mediaplanet har köpt anrika contentbyrån Appelberg. Mediaplanet är den senaste i raden kalasa på resterna av det forna skrytbygget Stampen Mediapartner.

För Mediaplanet kan detta vara en mycket bra och avgörande affär. Efter att för 12 år sedan setts som en fräsch injektion i mediesverige har Medieplanet under de senaste fyra åren sett både omsättning och vinster falla. Att producera bilagor som placeras i dagstidningar med ständigt sjunkande bilagor ser knappast någon som en lysande framtidsmarknad. Många gånger har dessa bilagor inte heller tillräckligt läsvärde för att de ska kunna ses som nödvändiga för annonsörerna. Lägre upplagor och en allmän misstro mot printmedia gör att många företag vänt bilageföretagen ryggen

Men i och med köpet av Appelberg får de nu klorna i en organisation där kunden är allt. På ett content marketingföretag är det mycket viktigt att lära sig allt om kunden ända ned till minsta molekyl. Först när du vet allt om företagets kärnvärden och historia kan du på ett trovärdigt och attraktivt sätt använda dig av innehållsmarknadsföring på det sätt som Appelberg blivit mycket skickliga på. Appelberg har också sett att även om kunderna fortfarande köper mest print vill alla veta att deras samarbetspartner kan både digitalt och rörlig bild.

Det är svårt att veta var denna affär tar både Appelberg och Mediaplanet. I några första kommentarer säger Mediaplanets storägare Richard Båge att affären inte handlar om att kapa kostnader med hjälp av synergier. Men eftersom det finns en viss skepsis både hos företag och journalister till bilageföretag och deras affärsmodell blir det extra viktigt hur Mediaplanet planerar att utöva sitt ägande.

Richard Båge, grundare och storägare av Mediaplanet.
Richard Båge, grundare och storägare av Mediaplanet.
Legend, Scanias tidning, som produceras av Appelberg har prisats i tävlingen Guldbladet.
Legend, Scanias tidning, som produceras av Appelberg har prisats i tävlingen Guldbladet.