I spelet bakom de nya streamingtjänsterna – läs Spotify – som skapat de första fungerande betalningsmodellerna i musikvärlden pågår ett annat spel där de stora medie- och teknikjättarna och nu är på väg in. Musiken blir därmed en del i en större fråga som just nu skär genom många branscher och medier.

Alla vill äga innehållet som, på olika plattformar, ska skapa framtidens affärsmodeller inom medier. Vilka driver utvecklingen? Hur ser till exempel Google/Youtubes ambitioner ut? Varför köper Amazon innehåll? Vad händer om kinesiska företag sätter kraft bakom sina satsningar eller börjar köpa upp bolag i väst? Och i det mindre perspektivet: Hur påverkas den svenska kompositörens möjligheter att distribuera sin musik och att få en rimlig ersättning för den? Lagstiftning/upphovsrätt? Vilka alternativ står tills buds– tjänster och innovationer?

Lovstrom Contents uppdragsgivare SKAP är en av Stim:s huvudmän. Under nästa år kommer organisationens så kallade verksamhetsfokus vara SKAP 2025 – ett framtidsscenario där man vänder sig direkt till medlemmarna med uppmaningen att vara med och utforma de grundvalar som SKAP ska vila på om tio år.
Det påverkar även innehållet i tidningen SKAP-Nytt, som kommer att lägga större vikt vid analys och fördjupning än tidigare.