Har du en företagssida på Facebook? Då kanske någon av de här nya funktionerna kan vara något att testa.

Facebook är en förebild i sitt sätt att hela tiden utveckla sin produkt. Vissa gånger med lyckat resultat, vissa gånger med mindre lyckat resultat – men i det stora hela har det onekligen varit en nyckelfaktor i plattformens otroliga framgång. Här är tre nyheter som rullats ut den senaste tiden och som kan vara aktuellt för dig med en företagssida:

1. Call to action-knapp

Företagssidor kan nu lägga till en knapp i sin header som uppmanar besökarna att till exempel kontakta, boka eller köpa. Knappen kan sedan länkas till er webbplats eller app.

Aktivera så här: Klicka på knappen som heter Skapa Call to action i headern på er sida och följ sedan instruktionerna.

10935983_1538221213096241_1465243452_n

2. Skapa spellistor för era filmklipp

Glada nyheter för företag som laddar upp mycket film på Facebook – nu kan ni skapa spellistor för era filmer, och till exempel sortera in dem i olika ämneskategorier (obs, gäller endast filmer som laddats upp direkt på Facebook, alltså inte klipp ni till exempel länkat in från Youtube). Ni kan också under fliken ”Filmklipp” (där alla uppladdade videos samlas) välja ett utvalt filmklipp som visas i större format.

För att aktivera:

1. Gå till fliken ”Filmklipp” på er företagssida (om du inte ser den direkt i huvudmenyn – klicka på fliken ”Fler”).

2. Klicka på ”Lägg till utvalt filmklipp” för att få ett av dina klipp att visas i större format på filmsidan. Det blir då som på bilden från New York Times Facebooksida här under.

Skärmavbild 2015-02-23 kl. 15.09.46

3. Klicka på ”Skapa spellista”, för att göra en spellista. Fyll i titel och beskrivning och välj sedan vilka klipp som ska läggas till i spellistan.


facebook-featured-video

Så här ser det ut när du väljer att visa att klipp som utvald video.

3. Strängare regler i nyhetsfeeden

För företag är kanske inte det här den roligaste nyheten, men den är bra att känna till. Från och med januari i år har Facebook ”snävat” till reglerna gällande vad som visas i användarnas nyhetsfeed och kommer att i mycket större utsträckning än tidigare sortera bort inlägg från företag som är ren reklam. De kommer alltså inte att visas i användarnas nyhetsfeed. Facebook beskriver själva vad de menar med reklaminlägg:

  • Inlägg som endast handlar om att användarna ska köpa en produkt, eller ladda ner en app.
  • Inlägg som handlar om att användaren ska signa upp på tävlingar eller erbjudanden, utan något direkt sammanhang.
  • Inlägg som återanvänder exakt samma innehåll från annonser.

Facebook visar även bildexempel på den här typen av inlägg:


10734305_305231486354371_1420997165_n

 

10574680_668605413252737_118053656_n

Vilken typ av innehåll ska man då som företag posta, för att fortsätta få spridning på sitt innehåll? Facebook själva hänvisar till deras sida med page posting tips, som är ganska sparsmakad i sin information. Men en kvalificerad gissning är att man även framgent som företag får bäst effekt på Facebook genom att skapa statusuppdateringar som är intressanta och relevanta för användarna – till exempel exklusiva tips från era experter eller en snabbguide till trender inom ert område. Och att man använder Facebookannonser, eller sponsrade inlägg de gånger man har mer ”reklamiga” budskap man vill nå ut med.