Yttrandefriheten är väldigt stark i Sverige och en av demokratins hörnstenar. Den omfattar alla, även företagen. Den som sysslar med reklam och marknadsföring brukar ibland – och utan större eftertanke – även använda begreppet ”kommersiell yttrandefrihet”. Men det betyder inte att företaget kan sända ut vilka budskap som helst med stöd av yttrandefriheten. Marknadsföring och […]
Kupé ökar 5 000 – når 289 000 läsare
Kupé fortsätter att befästa sin ställning som ett av Sveriges mest lästa magasin – alla kategorier. Orvesto Konsuments tredje mätning 2014 visar att SJ:s ombordmagasin inte bara lyckas hålla kvar läsarna i en allt tuffare konkurrens om deras uppmärksamhet: de blir också fler. Läsarna ökade 1,7 procent jämfört med den förra mätningen. – Nyckeln är som vanligt ett […]
Konsumentmakt via köpkortet när e-handeln tränger in i butiken
Den allt tätare relationen mellan e-handeln och butiken ger företagen nya möjligheter att kartlägga konsumenternas köpbeteenden. Men vad händer om samma underlag blev tillgängligt för konsumenterna, som en personlig ”valuta”? I vår inleder SIIR, Swedish Institute for Innovative Retailing, teststudier där konsumenterna själva har full insyn i sina köpvanor – via en särskild kortlösning. Förebilden […]
3 enkla råd till en vilsen marknadschef
Det är lätt att tro man måste vara överallt när medielandskapet är i snabb förändring. Många springer planlöst – utan att veta var kunderna befinner sig om ett år eller hur deras medievanor ser ut. Det gör det snarare ännu viktigare att backa bandet och börja med sig själv. Här kommer tre enkla råd för den som […]
Lovstrom Content nominerade till Årets Byrå. Tack alla kunder för era omdömen.
I dag jublar vi här på Drottninggatan 83. Våra kunder har nämligen sett till att vi blivit nominerade till Årets Byrå. Det är Dagens Industri och undersökningsföretaget Regi som står bakom Årets Byrå. Tack alla kunder och medarbetare som varje dag hjälper oss att bli en bättre byrå. Årets Byrå är Sveriges största kvalitets- och […]
Content marketing år 2015 – så säger experterna
Content marketing har de senaste åren varit ett format på uppgång, och fortsätter bara att växa i popularitet med fler och fler företag som upptäcker dess fördelar. Vad kommer vi att få se inom redaktionell kommunikation år 2015? Tidningen The Guardian frågade ett par internationella branschexperter. Svaren innehåller såväl tankar om nya digitala möjligheter, som tuffa utmaningar […]
Mediaplanet köper sig trovärdighet och en fot in i den nya sköna contentvärlden
I dag stod det klart att bilageföretaget Mediaplanet har köpt anrika contentbyrån Appelberg. Mediaplanet är den senaste i raden kalasa på resterna av det forna skrytbygget Stampen Mediapartner. För Mediaplanet kan detta vara en mycket bra och avgörande affär. Efter att för 12 år sedan setts som en fräsch injektion i mediesverige har Medieplanet under […]
Lexbase, chiapudding och Conchita Wurst – här är googlingarna som ökat mest
Imorse släppte Google sin årliga lista med de söktermer som ökat mest i Sverige under det gångna året. Bland annat var chiapudding och Big brother populära sökningar. Främsta Google-raketen var dock Lexbase, den omtvistade och kritiserade databasen som säljer domar på brottsdömda. Den mest ökade frågan som börjar med ”Varför” blev ”Varför biter Suárez”. Under bilden hittar du […]
60 content marketing-trender som ger dig fördelar inför 2015
Nytt år, nya trendspaningar. Content marketing institute – grundat av Joe Pulizzi, som var en av dem första att använda sig av content marketing som begrepp – har släppt en e-bok med 60 (!) stycken content marketing-trender de tror att vi kommer att få se under nästa år. En lite extra intressant spaning är att […]
Enligt P1s bild är Content Marketing inte oberoende. Men det är väl bara bra. Eller hur?
I lördags sändes veckans avsnitt av P1:s mediegranskande program Medierna. Jag är en av de som blir intervjuade. Drygt 13 minuter in i programmet kommer det reportage där jag medverkar. […]