Content marketing har de senaste åren varit ett format på uppgång, och fortsätter bara att växa i popularitet med fler och fler företag som upptäcker dess fördelar. Vad kommer vi att få se inom redaktionell kommunikation år 2015? Tidningen The Guardian frågade ett par internationella branschexperter. Svaren innehåller såväl tankar om nya digitala möjligheter, som tuffa utmaningar för alla företag som måste agera i en snabbsnurrande och konstant föränderlig värld.

Här under följer en sammanfattning, klicka dig in på theguardian.com för hela artikeln.

Content marketing-trender 2015:

1. Det dygnet runt-öppna nyhetsrummet
Företagen måste bete sig på samma sätt som vanliga människor, och svara och reagera på saker i vår omvärld i samma stund som de händer. Det menar Camilla Grey, global head of content strategy på varumärkesbyrån Wolff Olins. Som företag idag kan man inte fastna i långa beslutsprocesser utan man måste hitta sätt att vara tillgänglig på en gång, med precis rätt typ av innehåll. Till exempel genom att samtliga i företaget, på alla olika nivåer, är trygga i att agera som varumärket och föra dess talan.

2. Relevanta nyckeltal, allt viktigare
Allteftersom fler företag flyttar över från annonsering och andra former av traditionell reklam till content marketing blir det viktigare att kunna mäta effekten av den redaktionella kommunikationen. Tidigare var mätetalen gillare och likes, idag är det sidvisningar och social räckvidd – under 2015 kommer det att vara spridning och djupare engagemang och hur det påvekar företagets försäljning och varumärke, tror Meredith Kopit Levien, vice vd advertising, The New York Times.

3. Användarupplevelsen fortsatt i fokus
Idag har vi bokstavligen internet i fickan (mobilen!) och kan, när vi vill, på endast ett par minuter ta del av en rad olika sajter och upplevelser, påpekar Jean Ellen Cowgill, vd på Atlantic Media Strategies. Och säger till The Guardian att människor idag inte längre läser, “they snack, scan and monitor”. På bara ett par sekunder fattar vi beslut om hur intressant en viss typ av innehåll är och hur mycket av vår tid och uppmärksamhet det ska få.

Som företag är det därför viktigt – enligt Jean Ellen Godwill – att bygga upp sina digitala kanaler på ett sätt som tilltalar användaren och får honom eller henne att vilja utforska, läsa och dela. Till exempel med en kombination av 1) engagerande innehåll som får läsaren att knyta an till företaget, 2) communityliknande funktioner och plattformar där användaren kan vara med och bidra och tycka till, och 3) en uttänkt strategi för hur man kan få användarna att på ett positivt sätt upptäcka företagets produkter eller tjänster. Istället för “usch reklam”, ska han eller hon tänka ”ah, det var precis det där jag letade efter”.

4. Förbättring av det sponsrade innehållet
Simon Robertson och Richard Cable – digital publishing leads på Londonföretaget BBH – säger till The Guardian att företagen måste bli bättre på hur man jobbar med olika typer av köpt innehåll. Istället för att ösa ner all sin kreativitet, kunskap och budget i en 30 sekunder lång reklamfilm måste man börja skapa innehåll som är så bra att människor frivilligt väljer att ta del av det, och lägga sin tid på det. Duon menat att man som företag måste hittar sin egen redaktionella röst och med den börja säga saker som är genuint intressanta för mottagaren.

5. Paketering av (rörligt-) innehåll
Content marketing år 2015 kommer till stor del att handla om att experimentera med video och film, menar Astrid Sandoval, deputy business development director på Guardian Labs, och lyfter bland annat fram hur Vice och Buzzfeed har valt att experimentera med korta klipp, medan Netflix satsar på längre tittning. Den gemensamma utmaningen är att skapa en större publik, att hitta en modell där man kan engagera en stor grupp människor kring ett visst program eller upplägg – men det finns ingen tydlig lösning. Hur vi konsumerar innehåll idag är väldigt mycket styrt av personliga val. Företagen måste hitta sätt att förhålla sig till – och dra nytta av – dessa nya distributionsmodeller, enligt Astrid Sandoval.

Källa: The Guardian